Nukilan Hati Seorang Musafir Ilmu..

Tinta memberi peluang untuk menukilkan sesuatu..atas keizinan dari Ilahi..

jemputlah...buat macam rumah sendiri..


Wednesday, 18 January 2012

Ombak yang dirindui..



tuhan tolong lembutkan hati hamba
untuk mencintaiMu seadanya
kerna ku tak sanggup
kerna ku tak mampu
menghadapi siksa nerakaMU

tuhan aku tahu byk dosaku
hanya ingatkanMu kala dukaku
namun hanya Kamu yg mampu membuka
pintu hatiku untuk cintaMu

Allah..ampunkanlah hambaMu (dosaku)
yang slalu dustakan janjiku
agar kelak ku xkan disiksa
kerna dosa-dosa masa lalu

Allah..jatuh air mataku
dan trus mengalir mengiringi doaku
Allah..Yang mengampuni segala
Dosa2 hamba yang meminta..

Hanya mampu berdoa..
Moga maghfirah (keampunan) tiba nanti..

Tuesday, 17 January 2012

U + T = Dia tahu yang mana terbaik.

Alhamdulillah...ucapan puji-pujian untuk Yang berhak Dipuji..Segala pujian hanyalah untukNYA.
Syukur kepadadamu Ya ALLAH kerana memberikan kekuatan kepadaku untuk mengharungi satu lagi perjalanan dalam episod kehidupan ku,,Semester 7 yang banyak mencabar mental,emosi,fizikal dan spiritual.
Sempat berborak santai bersama kawan baikku,Haniff sewaktu pulang dari membeli-belah di balad (pasar).




Aku "anep,alhmdulillah nep,habis jugak sem ni kan.,Banyak sangat bnde kite kene tempuhi"
Haniff "erm..2 la,rse macam sekejap je kan..memori banayk kot..."
Aku "hah,camne ngan markah ghiab (kehadiran) ko?full mark tak?..keh2"
Haniff "full jugak la...hahaha..sem depan ak tak nak dah ponteng muhadoroh (kuliah)"


Sedikit perbualan didalam coster (bas kecik) dalam perjalanan balik kerumah.
Syukur sangat2 dapat hadapi sem ni dengan 'tenang' sekali.
Alhamdulillah  sebab Allah izinkan Amirul Arief b. Zakri dapat tempuhi final exam yang begitu menghentakkan otak serta jiwa dan raga.

Alhamdulillah.semuanya telah selesai.Petempuran diatas kertas dengan hanya bersenjatakan sebatang pena hitam selama 3minggu moga-moga membuakan natijah yang lumayan..Moga Allah izin.

Final exam:
   اللغة العربية
تنمية والتخطيط  رياضة في حياتنا
تمويل و الإستثمار
اقتصاديات زكاة و الوقف
اقتصاد الإجتماعي

3 Januari 2012 - 17 Januari 2012.
Tarikh pertempuran bakal2 penegak kalimah syahadah yang telah selasai dilalui.
Dan kini hanya seinfiniti-infiniti tawakkal diletakkan kepadanNYA untuk menentukan hasilnya setelah berusaha sehabis mungkin.Hanya doa yang mampu dipohon moga najitah kali ini lebih baik dari yang sebelumnya..

Kalamullah "Kalau kamu dah beriltizam (berusaha),maka bertawakkallah kepada ALLAH"

Tawakkal menjadikan manusia tidak terlalu kecewa jikalau natijahnya kurang enak kerana  hanya Dia yang tahu yang mana terbaik buat kita.


Sunday, 15 January 2012

status fb#10 prinsip ABC.

Ambil yang baik, Buang yang buruk, dan Ciptakan yang baru!

 PMK Permai

Friday, 13 January 2012

Lets the Quran answer it..

KITA BERTANYA : KENAPA AKU DIUJI?
QURAN MENJAWAB
"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; "Kami telah beriman," ("I am full of faith to Allah") sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya Kami telah menguji org2 yg sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui org2 yg benar dan, sesungguhnya Dia mengetahui org2 yg dusta."
-Surah Al-Ankabut ayat 2-3

KITA BERTANYA : KENAPA AKU TAK DAPAT APA YG AKU IDAM-IDAMKAN?
QURAN MENJAWAB
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui."
- Surah Al-Baqarah ayat 216

KITA BERTANYA : KENAPA UJIAN SEBERAT INI?
QURAN MENJAWAB
"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya."
- Surah Al-Baqarah ayat 286

KITA BERTANYA : KENAPA RASA FRUST?
QURAN MENJAWAB
"Jgnlah kamu bersikap lemah, dan jgnlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah org2 yg paling tinggi darjatnya, jika kamu org2 yg beriman."
- Surah Al-Imran ayat 139

KITA BERTANYA : BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?
QURAN MENJAWAB
"Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan) , dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah (be fearfull of Allah The Almighty) kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan)."
-Surah Al-Imran ayat 200

KITA BERTANYA : BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?
QURAN MENJAWAB
"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan solat; dan sesungguhnya solat itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk"
- Surah Al-Baqarah ayat 45

KITA BERTANYA : APA YANG AKU DAPAT DRPD SEMUA INI?
QURAN MENJAWAB
"Sesungguhnya Allah telah membeli dari org2 mu'min, diri, harta mereka dengan memberikan syurga utk mereka... "
- Surah At-Taubah ayat 111

KITA BERTANYA : KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?
QURAN MENJAWAB
"Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dari Nya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal."
- Surah At-Taubah ayat 129

KITA BERKATA : AKU DAH TAK TAHAN!!!
QURAN MENJAWAB
"... ....dan jgnlah kamu berputus asa dr rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dr rahmat Allah melainkan kaum yg kafir."
- Surah Yusuf ayat 87

copy from Syed Hafitzie..

Wednesday, 11 January 2012

status FB#9 bersangka

"biar tersalah dalam bersangka baik jangan tersalah dalam bersangka buruk"
-mustafa suki-

Tuesday, 10 January 2012

50an.(meningkat tapi singkat)..

9/1/2012
Tamat paper final exam untuk hari ini,saya terus kol famili kat malaysia,rindu sangat2 pada semua.Maklumlah dah lame tak kol famili,sibuk exam la (konon2nye)..
Sebab biasaanye saya akan kiol famili setiap mggu,kalau paling kurang pun 2minggu sekali..Sudah memang jadi rutin setiap minggu wajib kol famili ,,memang duduk oversea nibaru kita sedaar famili itu sangat bermakna..yela,selama ni ,nak ucap 'amir sayang ibu,amir sayang ayah,amir rindu ibu,selamat hari jadi ibu,selamat hari jadi ayah,semoga dipanjangkan umur dan diberi kesihatan selalu' dan banyak lagi la dialog2 yang memang susah nak cakap mase kat Malysia.Bile dah sampi kat oversea ni,dialog2 ni secara spontan akan keluar bile telefon famili,nak2 bile cakap ngan ibu n ayah..Syukur ya ALLAH..

Sebenarnye memang nak kol pada 8/1/2012 tapi exam..
Sebenanrnye kol famili sebab hari lahir AYAH 8/1/2012...bestnye dapat wish kat AYAH.
Mase cakap ngan ayah,saya ckap la..
"selamat hari lahir,moga dipanjangkan umur n diberi kesihatan"
"terima kasih"jawab ayah.
"erm..bpe dah ek ayah?"
Jawapan ayah yang spontan,tetapi memberi kesan yang sangat mendalam dalam diri.
"no IC 610108..mknenye dah 51 dah la...UMUR MAKIN MENINGKAT,TAPI MAKIN SINGKAT"

Allahuakbar..terus terdiam..Rupenye ayah dah berusia 50an..
Bile kenang balik,sekejap je mase berlalu..dah 51tahun dah umur ayah.
Jawapan ayah 2 buatkan hati rase sebak sekejap..
Alhmdulillah ..syukur ya ALLAh kau telah berikan ayahku sehingga tahap ini,moga2 ayah dipanjangkan umur n diberi kesihatan untuk terus membesarkan kami dan melihat kejayaan anak-anakmu.
TERIMA KASIH AYAH.

THE BEST EVER FATHER...tiada ayah sehebat AYAH..
PUISI KHAS UNTUK MY LOVELY FATHER.

tersenyum wajahmu hinnga kini,
walau pelbagai ranjau menerpa diri,
untuk membesarkan anak2mu ini,
telalu banyak pengorbanan yang AYAH beri,
jerih payah AYAH lalui,
menjadi inspirasi buat kami
moga diberi kekuatan dalam diri,
untuk terus mendidik diri kami,
anak-anakmu yang AYAH cintai,,

TERIMA KASIH AYAH..


Friday, 6 January 2012

Refreshment ^_^

1new message :
"Send regard to him (me) and gud luck for his exam"..

Got messages from HER..dapat semangat untuk studi...TQ...miss you..^_^

Lovely mother...^_^

status FB#8 Air.

"Allah yang menciptakan ketawa dan tangis, serta menciptakan sebab tercetusnya tangisan itu. Banyak air mata telah mengalir di dunia ini. Sumbernya dari mata mengalir ke pipi terus jatuh ke bumi. Mata itu kecil, namun ia tidak pernah kering malah tagisan berlaku setiap hari tanpa putus-putus. Seperti sungai yang mengalir ke laut tidak pernah berhenti. . . . . . ."

quoted by my bro,aminur aziem..^_^

Percaya + Yakin : Rezeki hanya milik-NYA

REZEKI satu perkataan yang mempunyai maksud berbeza bergantung atas siapa yang menilainya.
Mungkin ada yang berkata rezeki itu apabila dia peroleh 17A1,dinaikkan gaji,dinaikkan pangkat,dapat kereta besar,dapat beli rumah besar dan sebagainya.
Ya.memang betul segala apa yang diperkatakan diatas merupakan rezeki yang tidak lain tidak bukan pemberian dariNYA.Tetapi hakikatnyaa,REZEKI boleh diluaskan lagi skop perbincangannya yang bukan sekadar rezeki itu sekitar permberian untuk kehidupan didunia mlah boleh ditafsirkan lagi dari segi pemberian untuk Hari yang KEKAL ABADI.

Teringat kata2 my lovely mother
"Amir,kalau nak ape2,doalah kat ALLAH,insyaALLAH Dia bagi"
Sahabat saya,Akmal Haffiz
"Amir,doa je la kat ALLAh,konpem dapat"

Ya.Tepat sekali.
Nasihat2 yang memang tepat untuk seseorang yang bergelar mukmin yang hanya perlu bergantung hidupnya hanya kepada Dia kerana jika mengharapkan sesuatu selain Dia,maka telah syirik."Islam Agama Anti-Syirik"status Fb senior saya,Syahnazrin Hasyim.


"Dan telah berkata tuhanmu,berdoalah kepadaku,nescaya aku akan kabulkan"


Sekadar ingin berkongsi beberapa kebesaran Allah yang berlaku dalam kehidupan saya berkaitan rejeki (bahasa indon).Dan sebelum itu,ramai yang menganggap apabila kita dapat melihat awan berbentuk kalimah Allah,pokok berbentuk kalimah Allah,kalimah Allah pada buah dan sebagainya merupakan tanda2 keagunganNYA hingga kadang2 ada diantara kita menyibukkan diri mencari tanda2 tersebut hingga terlupa tanggungjawab sebenar seorang mukmin.Memang tidak dinafikan,semua ini tanda kekuasaanNYA dan membuatkan kita bertambah yakin dan percaya ,tetapi adakah dengan percaya semata2 sudah cukup?
Bukankah iman itu mempercayai dengan hati,membenarkan dengan lidah dan beramal dengan anggota badan?Fikir-fikirkan..

Berbalik semula kepada perkongsian sedikit pengalaman merasai kebesaran serta keagunganNYA dalam setiap urusan hidup bak kata Dr.Asri "ALLAh begitu ajaib dalam setiap urusan hidup"

Oversea.
Masa di sekolah,subjek yang paling minati ialah Syariah Islamiah dan banyk sebab kenapa saya meminati subjek ini dan mainly is sebab ustazah yang mengajar memang ayu n lawa bagi pandangan mata saya n sahabat saya..(fikiran budak sekolah)
Selalu tanya ustazah bagaiman hendak menyambung pelajaran di Mesir dan belajar syariah (macam ustazah).Alhamdulillah Allah permudahkan urusan.Ustazah suruh saya mohon di YP (Yayasan Pahang) dan saya mencuba.Alhamdulillah dapat rezeki yang memang saya tak sangka,belajar di Jordan dalam bidang yang saya sendiri tidak sangka saya mampu hadapinya..Alhmdulillah,sekarang dah tahun akhir..Sangat cantik aturan ALLAh..

Haji.
Biasanya pelajar2 timur tengah akan mengambil peluang keemasan untuk tunaikan rukun islam yang ke-5.
Bak kata orang2 di Malaysia "Ruginya kalau tak pergi haji bila belajar kat negara2 arab ni,dah dekat kan,alang2 pergi je la.".
Saya cuba untuk tidak merasa kerugian yang diperkatakan.Saya dan kawan2 memang excited hendak menunaikn haji sebab dari kecik tengok dalam TV je..sekarang ni dah dekat.(rezeki belajar di Jordan) mesti la kene pergi.

"Kamu merancang,dan Allah juga merancang,sebaik-baik perancangan adalah perancangan Allah"

Semasa di sekolah,cikgu saya acap kali mengingatkan perkara ini kepada saya.Nasihat yang simple tetapi amat dominan dengan kehidupan kita semua.Terrima kasih Allah kerana memberikan saya seorang cikgu seperti ni kepada saya.SYUKUR.
Dapat berita bahawa tahun tersebut seluruh rakyat Malaysia di Jordan tidak dapat pergi ke Mekah kerana tiada kuota untuk orang2 "asing".Allah,ujian yang besar.
Segala persiapan sudah disediakan.duit,kelengkapan,sudah baligh..tetapi perancangan Allah yang terbaik.
SEDIH.KECEWA.HAMPA. tetapi Allah masih bersama dengan kita Allah bersama orang2 yang sabar.
Sebelum itu,dah beritahu kat keluarga dan sahabat2 di Malaysia,hanya Allah yang tahu kesedihannya.
terus call ibu,ibulah tempat saya mengadu kalau sedih,kecewa,gembira selepas Allah..terima kasih IBU.

"Ibu,tahun ni tak dapat pergi haji la..sedih sangat2"
"Erm..takpe la mir,tak de rezeki ,nak wat cmne kn,,,hah,mase ni la kne percaya pada REZEKI,nanti ade rezeki,pergi la."
Terkedu...

Solat Fajar time winter.
Bangun untuk solat subuh time winter memang satu cabaran yang paling besar bagi saya khususnya dan student2 oversea amnya (mungkin)
Perlu bertarung dengan tebalnya hirom (selimut tebal),kesejukan pagi,kesejukan air..memang berat!!
Tetapi kalu kita niat betol2 untuk bangun  dan mohon sungguh2 sebelum tidur,maka tidak mustahil Alah izinkan kita bangun solat subuh berjemaah di masjid..
Seperti mana kata2 kawan saya "Buat baik ini adalah rezeki Allah,bila kita mampu buat baik,jangan pula kita  menghina oarng yang tidak mampu untuk berbuat kebaikan,semuanya rezeki Allah"....(tersentap)
Memang nikmat dapat bangun subuh dan ditambah dengan Qiamulail..Memang terbaik.!!!!
"qiamulail ubat paling mujarab"
"qiamulail amalam orang2 soleh,kalau nak jadi orang soleh,ikutla amalan mereka"
Moga terus dikurniakan Allah untuk membuat kebaikan..ameen.


Kesimpulan.
Hakikatnya memang rezeki itu hak mutlak milik ALLAH..memang tiada yang berhak melainkan ALLAH
'Sesungguhnya kalau Allah mengizinkan sesuatu,ia tidak boleh ditahan oleh mana2 tangan sekalipun,dan jika Allah menghalang sesuatu,ia tidak boleh dihulur oleh mana2 tangan sekalipun"..betapa hebatnya kekuasaan KERAJAAN ALLAH..

wallahua'lam..moga ALLAH redha.
menyahut seruan "convey from me,even one verse"...
ibnzaq..












Wednesday, 4 January 2012

status FB #7 pangkatNYA

gambar hiasan...

Banyak 'pangkat-pangkat' yang ALLAH sedia & janjikan,
Pilih dan rebutlah mana2 'pangkat' yang kita mahu,
Kerana 'pangkat-pangkat' dari ALLAH tidak akan 'jatuh'

----------------------------------
Pangkat dunia akan jatuh,'pangkat' akhirat tidak...^_^

UBAT Kuat sebenar.


Tuesday, 3 January 2012

Monday, 2 January 2012

don't give up...spirit 4 the exam..^_^



"I Won't Give Up"

Hmmmm ... Hmmmm ... Hmmmm ... Hmmm ...

When I look into your eyes
It's like watching the night sky
Or a beautiful sunrise
So much they hold
And just like them old stars
I see that you've come so far
To be right where you are
How old is your soul?

I won't give up on us
Even if the skies get rough
I'm giving you all my love
I'm still looking up

And when you're needing your space
To do some navigating
I'll be here patiently waiting
To see what you find

'Cause even the stars they burn
Some even fall to the earth
We got a lot to learn
God knows we're worth it
No I won't give up

I don't wanna be someone who walks away so easily
I'm here to stay and make the difference that I can make
Our differences they do a lot to teach us how to use
The tools, the skills we've got yeah we got a lot at stake
And in the end, you're still my friend at least we didn't tend
For us to work we didn't break, we didn't burn
We had to learn how to bend without the world caving in
I had to learn what I got, and what I'm not
And who I am

I won't give up on us
Even if the skies get rough
I'm giving you all my love
I'm still looking up

So easy is our life
What's mine is yours and yours mine
Hardly do we ever fight
We'd rather be kind

I won't give up on us
Even if the skies get dark
I'm healing this broken heart
And I know I'm worth it

I won't give up on us
God knows I'm tough, I am love
We got a lot to learn
God knows we're worth it

No I won't give up on us
God knows I've had enough
We got a lot to learn
And we're, and we're worth it

No I won't give up
No I won't give up



photo #2 love coz of HIM

islamic cake,maybe.. ^_^







l
sile tgok keyboard.. ^_^

photo #1 let a picture tell the stories..


Cuba & Amalkan


Harapan BAIK

Kalau impikan ISTERI sebaik IBU,usahalah untuk menjadi sebaik SUAMI sebaik AYAH ...

Kalau impikan SUAMI sebaik AYAH,usahalah untuk menjadi sebaik ISTERI  sebaik IBU ...



Berubah menjadi baik n istiqomah n berusaha untuk istiqomah


-nice quote-





Sunday, 1 January 2012

status fb #5..know HIM.

# JANGAN pernah MENCINTA orang yang TIDAK MENCINTAI Allah Ta'ala,
Kerna orang yang BISA MENINGGALKAN Allah Ta'ala,
TIDAK MUSTAHIL dia BISA MENINGGALKAN dirimu juga. #

Perjuangan.

hijrah SHAM KAMIKAZE...terbaik bro (TR + airmax 87)





Singkap kembali detik akhir bersama
Linangan airmataku menitis
Dalam pelukan dakapan yang terakhir
Mengalir darah membasahi bumi
Pergi yang tak kembali untuk selamanya
Segar indah namamu di hatiku

Perjuanganmu bagai lilin membakar
Bersinar menerangi kegelapan
Rela berkorban meredah onak berduri
Jasa baktimu sejernih air di kali
Bersemadilah engkau aman di pusara
Sinar cahaya murni keramatmu
Berjihad biar menitis oh darah terakhir
Menjadi lambang cinta yang terluhur

Sayu dan pilu bermain di jiwaku
Hilang mu kini tiada pengganti
Hanya namamu tersemat di kalbuku
Menjadi satu kenangan abadi

Menjadi satu kenangan yang abadi

Hanya kerana izinNYA (exam fever)

O ALLAH there is no ease,except what you make easy,and You make the difficult easy if You wish..